נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

כותבת ועורכת המאמר: עו"ד דנה דוד – מתמחה בדיני התעבורה

האם ישנו הבדל גדול בין נהיגה בשכרות אצל בני נוער ובין נהיגה בשכרות בקרב נהגים ותיקים? מהו השוני, כיצד הוא בא לידי ביטוי מבחינת ענישה וכיצד נוכל למזער את הענישה למינימום. כל זאת במאמר שלפניכם

מה ההבדל בין שכרות בקרב בני נוער לבין נהג ותיק?

ראשית, עבירת השכרות הינה עבירה אשר המחוקק קבע בגינה עונש מינימלי. גם בתי המשפט ככל שירצו לסייע לנהג ולבוא לקראתו יהיו מחוייבים בענישת מינימום של שנתיים פסילה. בין אם מדובר בנהיגה בשכרות בקרב בני נוער ובין אם מדובר בנהיגה בשכרות בקרב נהגים ותיקים.

אם כך, היכן השוני בין בני בני הנוער לנהגים הותיקים? השונה הוא בעיקר ברף האכיפה.

מה משמעותו של רף האכיפה?

רף אכיפה, קרי הכמות ממנה והלאה יזמנו אותך לדין שונה בתכלית בין בני נוער, נהג צעיר (עד גיל 24) או נהג חדש (טרם חלפו שנתיים ממועד הוצאת הרשיון), לבין נהג ותיק שונה בתכלית.

רף האכיפה בקרב בני נוער (כפי שתיארתי אותם למעלה), הינו 50 מיקרגרם בליטר אויר נשוף או 10 מילילטר בדם. מדובר בכמות קטנה מאד. ואלו בקרב נהגים ותיקים הכמות עומדת על 290 מיקרוגרם ו50 מיליליטר בדם.

שזוהי כמות סבירה, נניח ככוס יין לשעה בהערכה גסה (תוך שלא נלקחים בחשבון מדדים שונים וחשובים כמו משקלו של הנהג, חלופה הזמן מהשתיה ועד הבדיקה וכיוצ"ב).

אם כך, הרי שבקרב הנהגים הותיקים: נהג אשר נתפס כשבנפח נשיפתו 150 מיקרוגרם ישוחרר לביתו ואלו בקרב בני נוער: נהג חדש או נהג צעיר אשר נתפס כאשר בנפח נשיפתו 150 מיקרוגרם "יזכה" לקבל לידו כתב אישום המייחס לו עבירה חמורה של נהיגה בשכרות בכמות של פי 3 מעל המותר. אכן ממצאים קשים.

ממה נובע חוסר השיוון באכיפה של נהיגה בשכרות בקרב בני נוער ובקרב נהגים ותיקים?

ברור, כי חוסר השיוון נוצר עקב החלטת המחוקק להחמיר עם אוכלוסית בני הנוער, אולם הסיבה להחמרה היתרה עם בני הנוער הינה נסיון למניעה מבני נוער לשתות ולנהוג בכלל. בשל היותם בני נוער, המחוקק רואה בשיקול דעתם פחות מפותח מזה של נהגים ותיקים, ועל גן העדיף המחוקק כמעט ולמנוע מהם את האפשרות לשתות ולנהוג כלל.

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער- איך בכל זאת נוכל לצאת מזה?

בין אם הכמות המיוחסת לבן הנוער הנתפס נוהג בשכרות הינה נמוכה ובין אם הכמות המיוחסת הינה גבוהה, הרי שלעולם התביעה תצטרך להוכיח כי נהג בשכרותו על פי הראיות המצויות בתיק וככל שהראיות אינן טובות דיו או לוקות בחסר – תתעורר לתביעה בעיה. כלומר, גם במקרה בו מיוחסת לבן נוער כאשר נתפס נוהג בשכרות כמות גבוהה של פי 5 מהמותר על פי חוק, הרי שככל שישנה בעיה בראיות

דוגמא מהמציאות

במקרה בו משרדנו ייצג נהג צעיר, יוחסה לנהג כמות של 560 מיקרוגרם. לכאורה מדובר בכמות גבוהה אשר עולה על הכמות על פי חוק ב-11 פעמים. אולם, לאחר עיון קפדני בראיות התביעה, נראה כי לא נעשה על ידי מי מהשוטרים, כיול מכשיר הינשוף כפי שהיה צורך לעשותו.

כמובן שהתביעה נאלצה לחזור בה מכתב האישום ולשחרר את הנהג ללא כל עונש.

לסיכום, בין אם הנך בן נוער ובין אם הנך נהג ותיק, עבירת השכרות הינה עבירה חמורה על פי המחוקק, אולם כפי הנראה טיפול נכון במקרה, יביא לשמירה על רשיונך. פעל בחוכמה ואל תוותר על זכותך להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום התעבורה ובפרט נהיגה תחת השפעת אלכוהול, בטרם הגעה לבית המשפט.

סעו בזהירות

האמור לעיל, אינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני התעבורה.

עו"ד ונוטריון דנה דוד מייצגת בהצלחה כ 10 שנים, נאשמים בעבירות תעבורה. בעלת ניסיון עשיר בניהול תיקי שכרות בבתי המשפט לדיני התעבורה וכן בניהול משא ומתן מול התביעה המשטרתית.

ליצירת קשר ללא התחייבות חייג: 077-30-11-521

עו"ד דנה דוד

עו"ד דנה דוד

לעו"ד דוד נסיון עשיר בייצוג נאשמים בתחום התעבורה בעבירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עבירות הפקרה, אי השארת פרטים, אור אדום ועוד.

רוצה להגיב?

יצירת קשר

עו"ד דנה דוד

עו"ד דנה דוד יוצאת פרקליטות המדינה וחברה בועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין בישראל. כמו כן, עו"ד דנה דוד משמשת כיושבת ראש הועדה למכון רפואי בלשכת עורכי הדין בישראל, ובוחנת תאונות דרכים במקצועה.

מאמרים אחרונים

יצירת קשר

מאמרים נוספים מהבלוג שלנו

מבחן פסיכולוג למשאית
בלוג
דנה דוד

מבחן פסיכולוג למשאית

כותבת ועורכת המאמר: עו"ד דנה דוד יש לך משאית עד 12 טון, ואתה משתוקק לקבל רשיון נהיגה מעל 12 טון? חושש שאם תבקש רשיון מעל

קרא עוד »
Call Now Button077-3011521
שינוי גודל גופנים
ניגודיות