שימוש בטלפון בזמן נהיגה

נתפסתם ונקנסתם על שימוש בטלפון בזמן נהיגה?

חכו רגע עם הטיפול בדו"ח - יש עוד מספר דברים שחשוב שתדעו בנוגע לסעיף העבירה, שיטות האכיפה העדכניות של המשטרה והדרך הנכונה בה מומלץ לפעול במקרה שבו תבחרו להישפט.

שימוש בטלפון בזמן נהיגה: מה החוק אומר?

תקנה 28(ב) (1) לתקנות התעבורה קובעת כי חל איסור על נהגים לאחוז או להשתמש בטלפון קבוע או נייד, לשלוח או לקרוא דרכו מסרונים וזאת כאשר רכבם נמצא בתנועה.

במילים אחרות, אין לאחוז ואף לגעת בטלפון במהלך הנסיעה, בשום מקרה, שהרי לא הדיבור בטלפון הוא זה שמהווה עבירה אלא עצם האחיזה שלו.

יתרה מכך – בפסיקת בית המשפט העליון (רע"פ 10020-16 ברוך בן יוסף נ' מדינת ישראל) נקבע כי אין לאחוז בטלפון גם מבלי שתוכנן להתבצע בו שימוש.

משמע שגם אחיזה של הסמארטפון "סתם כך" או מכוח ההרגל, עלולה לייחס לכם אשמת שימוש בטלפון בזמן נהיגה וזאת מבלי שהשוטר שעצר אתכם יצטרך להוכיח מהו השימוש שבוצע במכשיר או לשם מה אחזתם אותו בידכם.

קנס ונקודות: העונש על שימוש בטלפון בזמן נהיגה

שיטת הנקודות החדשה קובעת ענישה על שימוש בטלפון בזמן נהיגה באופן הבא:

  • שימוש בטלפון במהלך נהיגה – קנס בסך 1,000 ₪ ו-8 נקודות רישוי.
  • קריאה או כתיבת מסרון (הודעה) בנהיגה – קנס בסך 1,000 ₪ ו-8 נקודות רישוי.
  • נהיגה עם אוזניות בשתי האוזניים – קנס בסך 250 ₪ ללא נקודות רישוי.
  • הליכה בכביש עם אוזניות – קנס בסך 100 ₪ ללא נקודות רישוי.

כמות הדוחות הוכפלה, הפסיקות בבית המשפט הוחמרו

ההתעסקות בטלפון הנייד על הכביש נחשבת למסוכנת פי 10 יותר מגורמים אחרים שעלולים לגרום לתאונת דרכים.

למעשה, כ-20% מתאונות הדרכים בישראל הן כתוצאה משימוש בסלולרי בזמן נהיגה (לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) ומולידות צורך מוגבר להבין מה עושים במקרה של תאונה שנגרמה עקב שימוש המעורבים בטלפון הנייד.

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

כיצד המשטרה אוכפת עבירות טלפון נייד?

הנייד נחשב למסיח משמעותי ביותר, שמפצל את הקשב ותשומת ליבו של הנהג בין המתרחש בכביש לתוכן שמופיע על המסך.

במטרה להיאבק בתופעה ולצמצם את היקף התאונות שנגרמות בעקבותיה, נרשם בשנים האחרונות זינוק בכמות הדוחות המחולקת לנהגים.

המשטרה משתמשת בכמה דרכים על מנת לאתר נהגים שמשתמשים בנייד בתנועה:

נסיעת אופנועים משטרתיים בין תורי הפקקים הארוכים, התקנת מצלמות סטילס מיוחדות ברזולוציה גבוהה שמצלמות ממרחק של עד 100 מטרים והצבת ניידות לאיתור אקראי של נהגים בכבישים.

ומה חושב על כך בית המשפט?

בית המשפט נתן דעתו במספר רב של מקרים שהגיעו לפתחו בנושא, ביניהם גם כאלו שפתוחים יותר לפרשנות כמו למשל שימוש בטלפון בזמן נהיגה בקרב נהג שהמתין ברמזור אדום, כלומר ללא תנועת הרכב.

מכיוון שפרשנות החוק ובדגש על המילה: "בתנועה" היא רחבה יותר, רק חלק מהתיקים בהם נדונה עבירת טלפון נייד בזמן שהרכב מונע אך לא נמצא בנסיעה, הסתיימו בהרשעה.

דוגמה נוספת מהפסיקה היא של הנחת הסמארטפון על הברכיים במהלך הנסיעה.

לעניין זה נקבע כי יש להשתמש בו באמצעות דיבורית בלבד ועליו להיות מחובר בכל מהלך הנסיעה להתקן יציב המונע את נפילתו.

בשל ריבוי הדוחות בעבירה זו, חשוב לציין שכל מקרה שנידון בבית המשפט נבדק לגופו בהתאם לנסיבות העבירה ודורש באסטרטגיה משפטית רלוונטית, כך שמומלץ בחום להתייעץ תחילה עם עורך דין תעבורה מוסמך.

נתפסתי על שימוש בטלפון בזמן נהיגה. מה לעשות?

מכיוון שמדובר בעבירה שמתבטאת בצבירה גבוהה של נקודות, לרשותכם שתי אפשרויות:

  1. בקשה לביטול הדוח

הבקשה תתאים למקרים שבהם נפל פגם משמעותי ברישום הדו"ח, שמקים ספק בנוגע לביצוע העבירה.

לחילופין הבקשה תתאים למקרים שבהם נרשם דוח באופן בלתי מוצדק.

במקרה לדוגמה, נרשם דו"ח טלפון נייד לנהג שתואר כי אחז לכאורה במכשירו ביד שמאל והצמיד לאוזנו השמאלית.

באמצעות עורך דינו, הגיש אותו נהג בקשת ביטול אליה צירף מסמכים המעידים על לקות שמיעה כבדה מאוד באוזנו השמאלית, כך שהאמור לגביו בדו"ח איננו אפשרי.

  1. הגשת בקשה להישפט

נהגים רבים מקבלים דו"ח טלפון נייד לאחר שכבר צברו נקודות בגין עבירות קודמות, דבר שמציב אותם בסיכון לצבירה גבוהה המחייבת באמצעי תיקון מצד משרד הרישוי ואף בפסילה למשך 3 חודשים, אם לחובתם 36 נקודות.

בנסיבות אלה, רבים מעוניינים להתמודד עם המיוחס להם בבית המשפט – להציג את חפותם המלאה ולסיים את התיק בזיכוי כך שהעבירה תימחק או לחתור להסדר טיעון שבמסגרתו ישתנה סעיף העבירה לסעיף נטול נקודות, כמו למשל אי אחיזת ההגה בשתי ידיים.

רגע לפני שתבחרו באחת האפשרויות:

מכיוון שלא כל בקשות הביטול נענות בחיוב ולא כל התיקים מסתיימים באי הרשעה, מומלץ שבטרם תפעלו לכאן או לכאן, תתייעצו עם עו"ד תעבורה מיומן.

עורך דין מקצועי יוכל לבחון את הדו"ח שנרשם לכם על כל פרטיו, לבדוק האם מולא כראוי לפי כל ההנחיות המשטרתיות, לשמוע את גרסתכם ואת נסיבותיכם לאירוע ולעבירה המיוחסת ולקבוע את דרך הפעולה הנכונה ביותר עבורכם.

אם נרשם לכם דו"ח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה, פנו למשרדנו להתייעצות

מעל 15 שנים שעורכת הדין לתעבורה דנה דוד מלווה, מייצגת ומייעצת לנהגים בכל סוגי העבירות ודוחות התעבורה, לרבות טיפול בתיקים קשים ומורכבים כמו נהיגה בשכרות, תאונות קטלניות, עררים על החלטות המכון הרפואי ועוד.

אם קיבלתם דו"ח טלפון נייד ואתם מתלבטים כיצד לפעול בנושא, אל תשלמו את הדו"ח עדיין.

פנו במסגרת 90 ימי התשלום למשרד עורכת הדין דנה דוד על מנת שנבדוק אותו היטב, נבין את השתלשלות האירוע שבגינו העבירה נרשמה לכם ונחליט על דרך הפעולה הטובה ביותר למקרה.

שתפו:

עורכת דין דנה דוד
עורכת דין דנה דוד

למשרדינו ניסיון עשיר ביצוג נאשמים בתחום התעבורה בעבירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה תאונות קטלניות, ייצוג מקיף בועדת ערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועוד.

פתח וואטסאפ
נשמח לעזור!
היי,
איך אפשר לסייע?
 

 

 
דילוג לתוכן