חידוש רישיון נהיגה בגיל 75

מה צריך לדעת על תהליך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75?

עלייה בתוחלת החיים ושיפור הבריאות הכללית מביאות אנשים רבים להמשיך לנהוג כרגיל בעשור השביעי ואפילו השמיני לחייהם.

אלא שייתכן שתהליך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75 ומעלה יהווה אתגר בקרב חלק מהנהגים, כתוצאה מתהליך רפואי ופרוצדורלי אותו חשוב להכיר מבעוד מועד:

בדיקות רפואיות של משרד התחבורה לנהגים בגיל 75

בעקבות רפורמה שיצאה לדרכה באוקטובר 2021, מחויבים כל הנהגים שהגיעו לגיל 75 להיבדק רפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לחדש את רישיונם לחמש שנים נוספות.

רפורמה זו גם קובעת כי החל מגיל 80, תדירות הבדיקות הרפואיות לטובת חידוש רישיון הנהיגה תעמוד על אחת לשנתיים וזאת עד לגיל שבו יצאו הנהג או הנהגת מכשירות להמשך הנהיגה.

יש לציין כי נהגים מקצועיים דוגמת נהגי אוטובוסים, מוניות ורכב כבד נדרשים לבדיקות רפואיות אלו כבר מגיל 60.

הבדיקות הרפואיות מהוות הלכה למעשה סיכון בקרב מי שנדרשים לבצע חידוש רישיון נהיגה בגיל 75, שכן מדובר בזימון שרירותי לבדיקות רפואיות שונות, לאחריהן קורה לא אחת שנקבעת אי כשירות לנהיגה.

נאמר כבר עכשיו כי אם אתם או יקירכם הגעתם לגיל זה או מעבר לו ונתבשרתם על פסילת הרישיון, מומלץ להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תעבורה לצורך בדיקת הנושא והגשת ערעור.

עוד חשוב להבהיר כי עצם קיומו של המרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מהווה ביטוי למאבק של הרשויות במניעת תאונות הדרכים וזאת בדרך של הורדת נהגים בלתי כשירים מהכביש מפאת מצבם הרפואי ו/או התעבורתי, בכל גיל.

רישיונות של אילו נהגים נמצאים בסכנה?

בני הגיל השלישי רואים בהמשך נהיגתם כהכרח, בין אם לצורך ביצוע פעילויות יומיומיות כמו למשל נסיעות לסידורים ולמפגשים משפחתיים/ חברתיים ובין אם לשימור תחושת העצמאות ללא תלות בגורם אחר.

יחד עם זאת, חלה עליהם החובה לערוך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75 מול המרב"ד באופן הבא:

מגיל 75 – בעלי רישיון לרכב פרטי (B), אופנוע (A, A1, A2), משא קל (C1) וטרקטור (1).

מגיל 60 – בעלי רישיון לרכב ציבורי (D, D1, D2, D3), רכב כבד (C), גורר תומך (E), מורי נהיגה ונוהגים ברכבי הצלה.

כדי להבהיר את חובת חידוש הרישיון לנהגים וותיקים, העזרו בטבלה הבאה:

גיל וסוג הנהג

 

לכמה זמן יחודש הרישיון?
60 (נהגים מקצועיים בלבד)

 

5 שנים
75 (נהגים מקצועיים בלבד)

 

שנתיים
75 (נהגים ברכב פרטי/ משא קל)

 

5 שנים
80+ (נהגים ברכב פרטי/ משא קל)

 

שנתיים

האם זימון למרב"ד יכול להסתבך?

המפגש בין נהגים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים מהווה לא פעם מקור לדאגה.

נהגים רבים מוזמנים מידי יום למרב"ד לביצוע בדיקות רפואיות, בין אם לצורך קביעת מצבם הבריאותי (פיזי או נפשי) בגילאים שונים ובין אם לצורך אבחון כשירותם לאחר שביצעו עבירת תעבורה חמורה (למשל נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול).

המרב"ד נעזר ואף מתבסס על נתונים מגופים נוספים כמו המוסד לביטוח הלאומי, משטרת ישראל, בתי חולים וקופות החולים וזאת במטרה לאפיין את מצבו וכשרותו של כל נהג מבעוד מועד ולקבל לגביו החלטה מתאימה.

עולם דיני התעבורה מתמודד פעמים רבות עם מצבי שלילת רישיון עקב אירוע רפואי, שנקבעו לנהגים שלא הושגה לגביהם החלטה גורפת וחד-משמעית ושהוחלט בכל זאת לפסול את רישיונם.

סוגיה נפוצה נוספת, היא מצבים שבהם מגיעים נבדקים למרב"ד ללא כל הכנה מקצועית וללא הניירת הרפואית שמוכיחה את כשרותם – דבר שמוביל לפסילה ולתהליך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75.

חידוש רישיון נהיגה בגיל 70

כיצד מתבצע הליך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75?

נהגים שעתידים לחגוג את יום הולדתם ה-70, צפויים לקבל כחצי שנה קודם לכן זימון מהמרב"ד לבדיקות כשירות רפואית לנהיגה.

הזימון מלווה בטופס בדיקות רפואיות אליהן יש לגשת (בדיקת רופא משפחה ובדיקת רופא עיניים/ אופטומטריסט) ובפרטים אותם יש למלא ולהציג ביום הזימון.

תהליך חידוש רישיון נהיגה בגיל 75 במכון הרפואי מורכב ממספר בדיקות גופניות ופסיכולוגיות ויש להביא אליו את המסמכים הרפואיים שצוינו בטופס.

עם השלמת כל הבדיקות, יתבקש המכון הרפואי להעביר את המלצתו בנוגע לכשירות הנהג למשרד הרישוי.

חשוב לדעת כי המרב"ד איננו גוף אוטונומי המחליט לבדו לגבי חידוש רישיון נהיגה מגיל 75.

למעשה, זהו רק הגורם שממליץ בנדון למשרד הרישוי, כאשר משרד הרישוי מהווה את הסמכות הסופית שתקבע לגורל רישיון הנהיגה.

יחד עם זאת, משרד הרישוי נוטה לקבל את המלצות המרב"ד ועל כן חשוב לגשת אליו מוכנים וזאת באמצעות מפגש הכנה שבוצע מראש מול עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מדוע כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה במרב"ד בחידוש רישיון?

אי כשירות לנהיגה שמשמעותה שלילת רישיון, עשויה לחרוץ ממש את גורלם של בני הגיל השלישי:

הצורך להסתמך מכאן והלאה על עזרתם ואדיבותם של קרובים ובני משפחה, התלות והקושי אל מול מערך התחבורה הציבורית, ניתוק משגרת היום הרגילה, אובדן תחושת העצמאות ורמת הנגישות.

לאור כל אלו, אם זומנתם לבדיקות חידוש רישיון נהיגה בגיל 75 (או לחילופין כבר בגיל 60 לנהגים מקצועיים), מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין תעבורה שידריך וילווה אתכם בתהליך ויגדיל את הסיכויים לשמירה על הרישיון.

עורכת הדין דנה דוד המתמחה בייצוג נהגים שזומנו למרב"ד, נמנית עם צמרת משפטני התעבורה הטובים בישראל ומשמשת במקביל כיו"ר ראש הועדה למכון רפואי בלשכת עורכי הדין.

עורכת הדין מלווה ומכינה את לקוחותיה לבדיקות הרפואיות, מטפלת בסוגיות נלוות לרבות קיצור זמנים במרב"ד, שליחת בקשות מיוחדות, ערעור על החלטות המכון ועוד.

להתייעצות בנוגע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים וקבלת ליווי משפטי לשמירה על רישיון הנהיגה, חייגו למשרדנו ונסייע גם לכם.

שתפו:

עורכת דין דנה דוד
עורכת דין דנה דוד

למשרדינו ניסיון עשיר ביצוג נאשמים בתחום התעבורה בעבירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה תאונות קטלניות, ייצוג מקיף בועדת ערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועוד.

פתח וואטסאפ
נשמח לעזור!
היי,
איך אפשר לסייע?
 

 

 
דילוג לתוכן