המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), זומנתם בשל בעיות של רישיון נהיגה קרדיולוגיה?
חשוב להתייעץ עם עורך דין למכון הרפואי המתמחה בייצוג מול המכון, לפני הגעתכם למכון הארבעה.
פעמים רבות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) ממליץ למשרד הרישוי לפסול רישיון נהיגה של נהג ללא כל בדיקה רפואית!
במקרים אלו חשוב לתת לעו"ד מומחה לבחון את התיק על מנת להעריך את סיכוייך להחזרת רישיונך במהירות האפשרית.
עו"ד דנה דנה, המשמשת כיו"ר הועדה למכון הרפואי בלשכת עורכי הדין, מסבירה:
עו"ד דנה דוד – יו"ר הועדה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בלשכת עורכי הדין לישראל נהגים רבים פונים אלי, לאחר שרשיונם הותלה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בשל בעיות לב (בעיות קרדיולוגיות).
במאמר זה אשיב למספר שאלות שהנני נשאלת בנושא שוב ושוב על ידי נהגים מוטרדים:
מדוע המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, פוסל את רשיונם של נהגים בשל בעיות לבביות?
לעניות דעתם של רופאי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בעיות לבביות עלולות לגרום להפרעה קוגניטיבית (תפקודית), לירידה בסיבולת או לתשישות.
זאת עקב ירידה באחוז החמצן המועבר למוח בשל הבעיה הלבבית.
כמו כן, טוענים רופאי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בעיות לבביות עלולות להביא לשיבוש היכולות הנדרשות לנהיגה, (כאמור, עקב אספקת חמצן ירודה).
כמו כן, לשיטתם של רופאי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נהיגה עלולה לעיתים להביא אותנו לתגובות רגשיות של דופק מואץ הן בעקבות מאמץ פיסי לא מבוטל (החלפת גלגל, העמסת ופריקת סחורה וכיוצ"ב) והן עקב שהותנו בכבישי ישראל וכך לגרום לעומס על הלב.
כמו כן, חלק מחולי הלב, נוטלים תרופות הנוגדות קרישת דם.
תרופות אלו, עלולות לגרום לדימומים, מצב שכזה בזמן נהיגה עלול להביא, חלילה, לתוצאה קשה.
על כן, חשוב להוכיח למכון הרפואי, כי אנו לא מהווים סכנות אלו.
האם יש הבדל בין התייחסות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים כלפי נהג עם בעית לב אשר מבקש לנהוג ברכב מסחרי / ציבורי לבין נהג הנוהג ברכב פרטי עם בעית לב?
התשובה היא חיובית.
ישנם הבדלים לא מבוטלים, בין דרישות המכון הרפואי מנהג פרטי בעל בעיה לבבית, לבין נהג ציבורי או נהג משא כבד בעל אותה בעית לב.
לדוגמא, נהג אשר חווה אירוע לבבי ולאחריו הושתל לו קוצב לב עם דפיברילטור – לא יורשה לקבל רשיון נהיגה לרכב מסוג מונית, אולם, יורשה לנהוג ברכב פרטי (בהתאם לדרישות הנדרשות מהמכון הרפואי).
האם אתקל בבעיה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים במידה וחיוותי אירוע לבבי?
העניין תלוי במספר גורמים, למשל האם מדובר באירוע לב עם אוטם או באירוע לב ללא אוטם או האם הינך נהג מקצועי / משא כבד או לאו.
במידה ומדובר באירוע ללא אוטם, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יאפשר לך לשוב לנהיגה לאחר פרק זמן הנע בין שבוע לחודש ממועד האירוע.
במידה ומדובר באירוע לב עם אוטם, נדרש פרק זמן ארוך יותר עד שיוכל הנהג לשוב ולנהוג הנע בין חודש ל-3 חודשים ממועד האירוע הלבבי.
האם אתקל בבעיה מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במידה והושתל לי קוצב לב?
ברוב המקרים, לעניות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ניתן לשוב לנהיגה אחרי פרק זמן קצר, אולם, יש לבחון כל מקרה לגופו.
ישנם מקרים בהם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לא יאשר לנהג לשוב ולנהוג או יגבילו לתקופה ארוכה.
לסיכום, קיימים מקרים לבבים שונים בהם למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ישנה סמכות להתלות את רשיונו של הנהג.
במקרה בו, בחר המכון הרפואי להתלות את רשיונך בשל בעיה לבבית (קרדיולוגית), כדאי להוועץ עם עורך דין לתעבורה אשר מתמצא בתחום המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
לכן, אם קיבלת זימון להבדק על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או שרשיונך הותלה בשל בעיה קרדיולוגית, פנה כעת להוועצות על מנת לשמור על חופש תנועתך.
בעיות קרדיולוגיות – רקע
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים 'מחלק' את בעיות הלב ל-2 סוגי הפרעות:
הפרעות לבביות פתאומיות והפרעות לבביות אשר ניתן לצפותן מבעוד מועד.
הפרעת תפקוד לבבית פתאומית יכולה לגרום לחוסר תפקוד פתאומי אשר, לעיתים, אף מלווה באובדן הכרה.
בהתאם לאמור, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, קבע מדדים לבבים, שמתחתיהם [וגם שאין כל אירוע חריג] - יזומן הנהג לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
הפרעת תפקוד לבבית מאוזנת – גם כאשר ישנה בעיה לבבית, אשר מטופלת באופן סדיר, יתכן ובכל זאת ידרוש המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לבחון את כשירותו של הנהג.
מדוע נהג המטופל על ידי קרדיולוג ומאוזן תרופתית – יזומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים ?
לטענת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים: הפרעת תפקוד של הלב שאינה פתאומית, יכולה גם היא לפגוע בתפקודנו כנהגים, זאת עקב חשש לבעיה קוגנטיבית [אשר עלולה להתרחש במהלך נהיגה] כמו למשל, ירידת חמצן במוח שעלולה לפגוע בתפקודתנו כנהגים.
לטענת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, 15% מהתנגשויות כלי רכב הינן מסיבת אירוע מחלתי בזמן נהיגה.
אירועים אלו הינם בין היתר עלפון ומחלת לב שהביאה את הנהג למצב קוגנטיבי לקוי.
על אף הרפואה המתקדמת ובשיפור ניכר בתוחלת החיים בקרב חולי הלב, לטענת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לחולי הלב יש סיכון גבוה יותר מנהג סביר ללקות בהתקף לב ו/או אובדן הכרה.
כמו כן, טוענים רופאי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נהג אשר חולה במחלת לב בין אם היא מאוזנת ובין אם לאו - יכול להגיע למצב של דופק מואץ, תנודות בלחץ הדם, ותעוקת חזה.
יצויין, כי נהגים מקצועים אשר חולים במחלה לבבית כלשהי, לעיתים נאלצים להשקיע מאמץ פיסי אמיתי כמו העמסה פריקה, החלפת גלגל וכיוצ"ב.
כל אלו עלולים להגביר את הסכנה לתעוקת חזה או חו"ח אירוע לבבי.
טיפול בנוגדני קרישה בקרב חולי לב
נוגדני קרישה הינם נפוצים בקרב חולי לב ונלקחים בדרך כלל לאחר ניתוח או פרוצדורה רפואית.
זאת כידוע - על מנת למנוע הווצרותו של קריש דם.
אולם, במצב שכזה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים חושש, כי יכול להווצר, חלילה, דימום תוך גולגלתי אשר יביא לסכנה אמיתית בעת נהיגה.
חשוב לציין, כי לא כל בעיה קרדיולוגית תדווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
אילו בעיות ידווחו למכון הרפואי? והאם ישנו שוני בין נהג הנוהג ברכב פרטי לבין נהג מקצועי?
נציין מספר מן הבעיות הלבביות בקרב נהגים הן פרטיים והן ציבוריות והאם קיימת חובת דיווח בגינן:
- אירוע לבבי ללא אוטם – במידה ומצבו הקליני של הנהג יציב ותפקוד לבבי תקין- אין צורך בדווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, אולם נהג צבורי במקרה שכזה – כן ידווח למכון הרפואי.
- אירוע ללבי עם אוטם – במידה ומצבו הקליני של הנהג יציב ותפקוד לבבי תקין- אין צורך בדווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אולם, לגבי נהג ציבורי במקרה שכזה– יש חוות דיווח למכון הרפואי.
- קוצב-לב קבוע ללא דפיברילטור- קיימת חובת דיווח למכון בשני המקרים.
- דפיברילטור מושתל ICD- גם כאן קיימת חובת דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
- Anticoagulant therapy – הנהג עומד בדרישות רפואיות לרישיון נהיגה ואין חובת דווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הן נהג פרטי והן נהג ציבורי.
לסיכום,
- חשוב לזכור, כי גם כאשר קיימת חובת דיווח, אין זה סוף פסוק, חובת דיווח אינה אומרת פסילת רשיון ויש לבחון כל מקרה לגופו.
- חשוב לדעת, כי על ידי טיפול נכון בתיק, ניתן להתמודד עם הבעיה אשר לכאורה מיוחסת לנהג ולהשיב לנהג את רשיון הנהיגה במהירות האפשרית.
- חשוב להוועץ עם עורך דין תעבורה המומחה בתחום: בכל מקרה שזומנת למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ועוד לפני הגעה למכון הרפואי – אל תוותר על יעוץ משפטי. זאת על מנת לדעת כיצד יהיה הכי נכון להתמודד מול הפגיעה האפשרית ברשיון נהיגתך ולשמור את רשיונך בכיסך.