גרימת מוות ברשלנות

מה צריך לדעת על גרימת מוות ברשלנות?

להבדיל מעבירה אותו התכוון אדם לבצע, עבירת גרימת מוות ברשלנות, אינה כזו כלל ועיקר.

להיפך, רבים מלקוחתי המואשמים בעבירה זו,

טוענים בגלוי לב כי אינם מבינים איך יתכן כי מייחסים להם עבירה כזו נסערים ואינם יודעים את נפשם.

אולם, הרבה לפני שבית משפט ירשיע נהג בעבירת גרימת מוות ברשלנות, עליו לבחון גורמים רבים.

במאמר זה נבחן באלו מצבים נהג יצא זכאי מעבירה זו ובאלו מצבים יורשע בה ומהו העונש במקרה של הרשעה.

מהו החוק לעבירה של גרימת מוות ברשלנות

סעיף 64 לפקודת התעבורה קובע לעבירה של גרימת מוות ברשלנות עונש מאסר של מינימום חצי שנה ומקסימום 3 שנים.

אך לבית המשפט הסמכות לחרוג מעונש זה .

סעיף 40 לפקודת התעבורה קובע כי עונש מינימום של פסילת רשיון של 3 שנים,

אך שוב לבית משפט ישנו שיקול דעת לחרוג מעונש זה.

אולם על מנת להרשיע ולהשית עונש כה כבד על נהג, על התביעה לעמוד בנטל ראייתי לא מבוטל.

עליה להוכיח (ועל עורך הדין לתעבורה להפריך) כי הנהג נהג ברשלנות, ישנו קשר ישיר לתוצאה וישנו נזק.

גרימת מוות ברשלנות - דיני תעבורה
גרימת מוות ברשלנות

מהי רשלנות בעבירה של גרימת מוות ברשלנות?

חוק העונשין סעיף 21 קובע כי רשלנות היא אחת מהסעיפים הבאים:

אי מודעות לטיב המעשה או אי מודעות לנסיבות המעשה

אי מודעות לתוצאה בזמן שאדם מן הישוב היה אמור לצפות ולא מדובר בסיכון סביר

  • האם מדובר במעשה רשלני?
  • האם אדם מן הישוב היה יכול למנוע את המעשה? חוסר מחשבה ולא מחשבה רעה, הפר את חובת הזהירות הכללית שהיה אמור לחוב כאשר הוא נוהג.
  • האם יש קשר ישיר לתוצאה?

בפסק הדין בעניין יערי, תוארו בדיוק יסודות העבירה שחייבים להתקיים על מנת להביא להרשעו של נהג:

  • היסודות מושתתים על חובה כללית לזהירות
  • חובה ספציפית של הנהג לזהירות
  • רשלנות הנהג
  • התקיימות נזק
  • קשר בין אי הזהירות לבין הנזק

בתיקים רבים, ישנו ניתוק קשר בין האירוע לסיבת התוצאה הנוראית.

ועל כן, במקרים כאלו, לא יתכן כי נהג אשר קיים ספק לגבי אחריותו לתוצאה ולנזק יישא בעונש שכזה.

מה אומרת הפסיקה על עבירה של גרימת מוות ברשלנות ?

ישנם מצבים קלאסיים, בהם הולך רגל מתפרץ לכביש וכאן המקום לבחון האם באמת יכל היה הנהג להבחין בהולך הרגל.

לא תמיד התשובה חד משמעית ואם עולה הספק באשר ליכולת הנהג לצפות את שהתרחש הרי שיש לזכותו.

בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו.

לעיתים נשאלת השאלה האם שדה ראייתו של הנהג אפשר לו בכלל לצפות את התפרצותו של הולך הרגל אל הכביש או האם תקלה ברמזורים היא זו שמנעה ממנו את עצירת הרכב בזמן.

לסיכום, פעמים רבות בהן תאונות דרכים וביניהן תאונות עם גרימת מוות ברשלנות,

אשר מתרחשות על ידי נהגים נורמטיבים שאינם בעלי עבר תעבורתי מכביד עם שלילת רישיון.

הללו מוצאים עצמם במצב שמעולם לא חשבו שיחוו קודם לכן ובמצוקה גדולה מאד.

חשוב להבין כי כתב אישום בגין עבירה זו, אין משמעו הרשעה.

מדובר אך ורק בגרסת התביעה, כאשר הצד השני (גרסתו של הנהג / עורך דינו) לא פחות חשובה ומשמעותית.

לכן, יש לבחון כל תיק לגופו ולנתחו בהתאם לנסיבותיו ולראיותיו על מנת להגיע לתוצאה הראויה ביותר.

האמור לעיל אינו מהווה חוו"ד משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להוועץ עם עורך דין תעבורה.

שתפו:

עורכת דין דנה דוד
עורכת דין דנה דוד

למשרדינו ניסיון עשיר ביצוג נאשמים בתחום התעבורה בעבירות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה תאונות קטלניות, ייצוג מקיף בועדת ערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועוד.

פתח וואטסאפ
נשמח לעזור!
היי,
איך אפשר לסייע?
 

 

 
דילוג לתוכן